Lineaire kogelbus geleiding

Een lineaire kogelbus geleiding bestaat uit een geharde as waarover een bus een rechtlijnige beweging maakt met behulp van kogels.

Wij verdelen onze  lineaire kogelbus geleidingen  in verschillende series.

  • Standaard
  • Super
  • Miniatuur
  • Tandem (dubbel)
  • Flenskogelbus
  • Kogelbus eenheid
  • Quatro kogelbus slede
  • Assen en as ondersteuning
Lees verder

Er zijn 8 producten gevonden

Lineaire kogelbus geleiding

Specificaties

Standaard kogelbus
Onze standaard kogelbussen zijn verkrijgbaar in de versies gesloten (LAA), verstelbaar (LAG) en open (LAN).
Ze zijn verkrijgbaar met en zonder vuilafstrijkers. RS is met eenzijdig afstrijker  en de 2RS  heeft aan beide zijde een afstrijker.
Deze kogelbussen zijn ook leverbaar in RVS.

Superkogelbus
Deze zijn speciaal ontworpen voor axiale bewegingen met hoge belastingseisen.. Ze hebben ook compensatie(beperkt) voor verkeerde uitlijning. Dit resulteert in betere loopeigenschappen en een veel langere levensduur. Deze kogelbussen zijn verkrijgbaar in gesloten (SEE / TK) en open (SSE-OP / TK-OP) versies.

Miniatuur kogelbus
Dit zijn de kleinste kogelbussen die wij kunnen leveren. Alleen leverbaar in gesloten uitvoering.

Tandem kogelbus
Tandemkogelbussen zijn geschikt voor alle toepassingen met een axiale bewegingen. Ze bieden tweemaal de stijfheid in vergelijking met de standaard kogelbussen.
Dubbelzijdige vuilafstrijkers mogelijk.

Flens kogelbus
Dit zijn kogelbussen voorzien van een flens. De flens is er in diverse uitvoeringen. Zo zijn er vierkante en ronde flensuitvoeringen (KBK en KBF), enkelzijdige flensop tandem kogelbussen (KBK-W, KBF-W) en tandem-kogelbussen met midden flens (KBK-C, KBF-C). Ze zijn geschikt voor alle toepassingen waarbij een eenvoudige opname in een behuizing bedoeld is.
Dubbelzijdige vuilafstrijkers mogelijk.

Kogelbus eenheid
Deze kogelbussen bestaan ​​uit een aluminium behuizing met één of meerdere kogelbussen.

SLC-KH: Deze compacte bolvormige eenheid wordt voornamelijk gebruikt waar de installatieruimte beperkt is. De aluminium behuizing is voorzien van een compacte kogelbus van het type KH of SL.

SLC-LAA / LAG: Deze eenheden bevatten standaard LAA / LAG-kogelbussen die aan beide zijden wel of niet afgedicht zijn.
De behuizing is gemaakt van aluminium. De radiale speling van de SLC-LAA kan niet worden aangepast, maar dit is mogelijk met de SLC-LAG.
SLC-LAN / SLCE-LAN: Deze behuizingen bevatten twee niet-afgedichte standaard kogelbussen LAN. De radiale speling kan hier alleen bij de SLCE-versie worden ingesteld.

De volgende kogelbussen bestaan ​​uit een aluminium tandembehuizing en twee kogelbussen.

TLF-LAA: Deze tandemflenslagereenheden worden gebruikt als asbevestigingen voor constructies die loodrecht op de basis moeten worden bevestigd. Het gebruik van super kogelbussen is ook mogelijk als uitlijnfouten moeten worden gecompenseerd (TLF-SSE / TLF-TK).

TLC -LAA / LAG / LAN / TLCE-LAA / LAG / LAN: Deze tandemeenheden hebben dezelfde eigenschappen als de SLC-eenheid. Per geleider zijn twee standaard kogelbussen gemonteerd.

Optioneel: RS = 1 vuilafstrijker; 2RS = 2 vuilafstrijkers

Quatro kogelbus slede
De SLS lineaire kogelbuseenheid bestaat uit een aluminium behuizing, precisie-assen, assteunen en maximaal vier open kogelbussen. Op aanvraag is een kogelomloopspindel mogelijk.

De lineaire schuifeenheden SLV en SLT bestaan ​​uit een aluminium behuizing, twee precisie-assen (h6), twee asblokken en een max. vier gesloten kogelbussen. Op aanvraag is een kogelomloopspindel mogelijk.
Bij de lineaire eenheid SLV (met asbeugels) worden de asbeugels op een basis bevestigd. Hierdoor is de slede beweegbaar.
Met de lineaire eenheid SLT (met traversen) kunnen de traversen vrij worden bewogen. Hierbij wordt de slede vastgezet op een basis.

Assen en as ondersteuning
Al onze assen zijn gehard en geslepen.
We leveren 4 series assen.
De serie WE zijn de standaard assen en leverbaar in de diameters 5 t/m 100 mm. De serie SWE is een RVS as en de CWE serie is een hardverchroomde as. De HWE serie is een holle as.

De assteunen zijn gemaakt van aluminium en zijn 600 mm lang. Deze kunnen worden ingekort of gecombineerd tot elke lengte.
SLU-H hebben een grote harthoogte. SLU-K hebben een kleine harthoogte, waardoor ze ook vanaf de zijkant werkende krachten beter kunnen opvangen.
SLU-F zijn bijzonder geschikt voor horizontale montage.

Asbokken worden gebruikt om lange stalen assen vast te klemmen en te ondersteunen. Ze zijn goedkoop en uitwisselbaar door de middenhoogte aan te passen.

SLH (standaard)
SLK (compact)
SLF (flensvorm)
SLW (gietstaal)

Voordelen van een kogelbus t.o.v. een profielrail

Een kogelbus geleiding bestaat al veel langer dan een profielrail geleiding. De profielrail is uitgevonden omdat de kogelbus bij sommige toepassingen te weinig stijfheid heeft.
Toch heeft een kogelbus nog veel voordelen:

1. Montage

Normaal gesproken hoeft een lineaire kogelbus geleiding alleen maar aan de uiteinden vastgezet te worden (afhankelijk van belasting en lengte). Een profielrail geleiding moet over de gehele lengte van de rail vastgezet worden.
Ook is het zo dat de ondergrond bij een profielrail gevlakt moet zijn en bij een kogelbus komt dit minder nauwkeurig. Een kogelbus geleiding is zelf uitlijnend (binnen bepaalde marges).
Omdat er minder hoge eisen gesteld worden aan de montage van een kogelbus geleiding is er een tijdwinst bij montage en het ontwerp (€).

2. Onderhoud

Een kogel op een ronde as heeft meestal een kleiner contactoppervlak dan een kogel op een profielrail. Hierdoor behoeft de kogelbus minder smering. De totale geleiding met een kogelbus bestaat uit minder componenten dan een profielrail met kogelomloopwagen waardoor er makkelijk onderhoud gepleegd kan worden. De demontage van een kogelbus geleiding gaat het ook veel sneller. Nog een voordeel bij onderhoud is dat er een grote uniformiteit is bij kogelbussen. Hierdoor zijn ze zeer makkelijk uitwisselbaar.

Vuile werkomgeving

Een kogelbus geleiding is minder gevoelig voor een vuile werkomgeving dan een profielrail geleiding. Bij een profielrail zijn er sneller extra afdichtingsaccessoires noodzakelijk (optioneel).

Eventuele borgringen behoren niet tot de standaard levering maar zijn wel optioneel te bestellen.