Lineairtechniek in de praktijk

Lineairtechniek casus:

X-Y-Z  laser markeer systeem voor goederen (dozen) op een pallet

De lineairtechniekaanvraag van de klant:

  • Een laser unit moet in X-Y-Z richting
  • Het gewicht van de laser unit is 12 kilo
  • Gewenste maximale snelheid is 0,5 m/s
  • Gewenste maximale acceleratie is 5 m/s2
  • Gewenste herhalingsnauwkeurigheid ± 0,5 mm

Gewenste slaglengtes van de lineaire eenheden van Lineairtechniek©:

  • X -as (horizontaal): 1.400 mm
  • Y -as (horizontaal): 1.000 mm
  • Z -as (verticaal): 1.800 mm

! Extra aandachtspunt:
Het complete systeem dient erg stijf zijn zodat de laserkop niet beweegt wanneer deze in positie is.

Analyse:

Het aandrijfsysteem
Voor het aandrijfsysteem kozen we voor een tandriemaandrijving in plaats van een spindelaandrijving. Dit in verband met de lengte van de lineaire eenheden. De snelheid, acceleratie en herhalingsnauwkeurigheid zijn geen enkel probleem voor een tandriem aangedreven lineaire eenheid van Lineairtechniek.

De lineaire geleiding
Voor de lineaire geleiding kunnen we niet kiezen voor een loopwielgeleiding, omdat deze is niet stijf genoeg is. Een profielrailgeleiding met kogelomloopwagen is wel stijf genoeg en ook compact.

“Open” of “gesloten” lineaire eenheid
De X-Y-Z opstelling is als geheel afgeschermd, dus kan er niemand dichtbij de lineaire eenheden komen als deze in bedrijf zijn. We kiezen dus voor open lineaire units.

Productselectie
We kiezen voor de Lineaire eenheid van het type LT2-TR-S20d van Lineairtechniek. Dit is een compacte lineaire eenheid met een aluminiumprofiel van 60 mm breed met een sterke tandriem van het type 16AT10 en een profielrail maat -20- met 2 kogelomloopwagens.

Voor de stabiliteit van de X-as wordt er gekozen voor een LT135 die voorzien is van 2 profielrails maat -20-

1e ontwerp:

De X-Y-Z opstelling zou volgens onderstaande tekening moeten zijn:

Een extra aandachtspunt is dat de bevestiging tussen de units erg stijf dient te zijn, daar voldoet de normale boutbevestiging niet aan. Daarom hebben wij speciale RVS-montageplaten ontworpen die de lineaire eenheid over een langere lengte ondersteunen.

2e ontwerp:

Een extra Lineaire geleiding gemonteerd aan de bovenzijde garandeert de gewenste stijfheid van de Lineaire X-Y-Z opstelling. Zoals u kunt zien hebben wij de motoren van de klant ook ingetekend om te kijken of er ergens conflicten ontstaan bij de montage.

Aan het einde van de Y-as is er een extra loopwielgeleiding geëngineerd om extra stijfheid te bewerkstelligen. De loopwielgeleiding is makkelijk uit te lijnen en loopt erg licht. Na goedkeuring van het ontwerp door de klant zijn we verder gegaan met het engineren van de maatwerk onderdelen. De bevestigingsbeugels zijn zo ontworpen dat ze maximale steun geven aan het aluminiumprofiel van de lineaire eenheden.

De totale opstelling is opgebouwd in de productieafdeling van Almotion om te controleren of alles goed past en of er nog aanpassingen gedaan moeten worden. De klant heeft de lineaire eenheden gebouwd in een aluminium frame. De uitlijning van met name de X-as was zeer belangrijk om de lineaire eenheid samen met de loopwiel geleiding soepel te laten lopen.

Weer een succesvol lineiar project van Lineairtechniek afgerond.

Heeft u een lineairtechniek vraagstuk leg dit gerust aan ons voorwij komen graag bij u langs!