Omega eenheid – LTZ

De LTZ uitvoering is een speciale lineaire eenheid die zeer geschikt is voor de Z-as in een lineair systeem.
De aandrijving van deze eenheid gebeurt via het omega gedeelte. Hierdoor beweegt de “slede” en massa van de aandrijving niet mee bij het bewegen van de Z-as maar alleen het aluminium profiel.
Het grote voordeel zit dus in het feit dat je constructie minder zwaar hoeft te zijn en je dus ook hogere snelheden kan behalen.

Waarom heet het een omega lineaire eenheid?

Dit komt omdat de getande riem in deze lineaire unit in de vorm van de Griekse letter omega loopt.
De aandrijfpoelie voor de getande riem zit in het midden in plaats van in één van de eindkappen zoals bij een “gewone” lineaire eenheid. Aan beide zijden van de poelie is er een extra looprol gemonteerd om de tandriem te begeleiden. Omdat de getande riem gemonteerd zit aan de eindkappen zorgt dit ervoor dat de hele aluminium profielbuis met lineaire geleiding  beweegt in plaats van alleen de slede.

Omegaprincipe in een lineaire eenheid

 

LTZ algemeen

Het compacte en nauwkeurig geëxtrudeerde aluminium  profiel (6063) is voorzien van een geïntegreerde lineaire kogelomloopgeleiding. Hierdoor zijn grotere belastingen bij hoge snelheid mogelijk. De polyurethaan tandriem is versterkt met staaldraden is van het type AT. Door de toegepaste constructiemethode en de zorgvuldig geselecteerde onderdelen presteert deze eenheid met een zeer goede positioneringsnauwkeurigheid. Zelfs met wisselende belastingen en hoge krachten. Het geluidsniveau is laag en al onze LTZ uitvoeringen hebben een lange levensduur. Het aluminium profiel is voorzien van gleuven voor het bevestigen van sensoren en schakelaars. Het is mogelijk om een magnetische reedschakelaar te gebruiken. De eindkappen bieden de mogelijkheid om uw toepassing te monteren.

Leverbare LTZ uitvoeringen:

 

Close-up omega principe