Voorspanning

De voorspanning van de loopwagen in een lineaire geleiding wordt bereikt door het toepassen van iets grotere kogeltjes in dezelfde kogelomloopbanen. Deze spanning dient ervoor om de stijfheid te vergroten. Hierdoor worden zwaardere belastingen mogelijk gemaakt. Een nadeel is wel dat hierdoor de profielrail zwaarder belast wordt en dus de levensduur verkort. Ook wordt hierdoor de weerstand van de loopwagen op de rail vergroot, waardoor er een grotere kracht moet worden geleverd om de loopwagen te verplaatsen.

De voorspanning is te verdelen in verschillende klassen:

  1. ZF = lichte speling
  2. Z0= nagenoeg geen speling.
  3. Z1 = geen speling, lichte voorspanning
  4. Z2 = geen speling, gemiddelde voorspanning
  5. Z3 = geen speling, zware voorspanning

Bij een loopwielgeleiding is dit anders. Hierbij kun je een vorm van voorspanning creëren door middel van de loopwielen met excentrische as. Hiermee stel je deze af door de loopwielen strakker of losser tegen de assen aan te laten lopen.

Je kunt je voorstellen dat hoe hoger de voorspanning is, des te groter de slijtage. Ook moet je (veel) meer kracht uitoefenen om de lineaire geleiding te laten bewegen.

Lineaire geleidingen