Enkelwerkende cilinder en dubbelwerkende cilinder

Almotion levert pneumatische enkelwerkende cilinders en pneumatische dubbelwerkende cilinders. Hieronder wordt het verschil in werking van de cilinders toegelicht.

Enkelwerkende cilinder

Deze pneumatische cilinder draagt de naam enkelwerkende cilinder, omdat deze maar in één richting kracht kan uitoefenen. Het gaat hier om een uitgaande slag of om een ingaande slag.
Er is verschil in een drukcilinder en een trekcilinder. Er is sprake van een drukcilinder als de kracht de uitgaande verplaatsing veroorzaakt en er wordt gesproken van een trekcilinder als de kracht de ingaande verplaatsing tot stand brengt. Met behulp van een veer of een externe kracht word de cilinder weer teruggezet in de beginstand. De slaglengte van een enkelwerkende cilinder met een ingebouwde retourveer wordt beperkt door de inbouwlengte van de veer. Een enkelwerkende cilinder wordt voornamelijk ingezet voor het klemmen, uitwerpen en inpersen van onderdelen.

Hieronder ziet u de pneumatische symbolen van een enkelwerkende cilinder uitgaand en een enkelwerkende cilinder ingaand.

                                             

Enkelwerkende cilinder uitgaand                     Enkelwerkende cilinder ingaand

Op de pagina van pneumatische cilinders vind u meer informatie over de enkelwerkende cilinder. 

Dubbelwerkende cilinder

Een dubbelwerkende cilinder wordt zo genoemd, omdat deze cilinder kracht uit oefent in meerdere richtingen, namelijk zowel drukkracht als trekkracht. Dubbelwerkende cilinders worden gebruikt wanneer er in beide richtingen kracht moet worden uitgeoefend of waar grotere slaglengtes nodig zijn. Wanneer er perslucht aan de onderkant van de zuiger komt, dan zal de dubbelwerkende cilinder uitschuiven en wordt er drukkracht uitgeoefend. Wanneer er perslucht aan de bovenkant van de zuiger (zuigerstangzijde) komt, dan zal de cilinder inschuiven.

Hoe werkt de dubbelwerkende cilinder?
Belangrijk is de cilinderbuis. De cilinderbuis is meestal van staal maar is ook verkrijgbaar in aluminium, messing of staal/chroom. De binnenzijde is meestal bewerkt om de levensduur van de zuigerafdichting te vergroten en dus de kans op lekkage te verkleinen. De cilinderbuis wordt tussen de bodem en de deksel van de cilinder vastgezet met behulp van vier trekstangen. Een bodem en een deksel zijn voorzien van aansluitpoorten, een bufferschroef en een uitsparing voor de buffertap. Een zuiger beweegt tussen de bodem en de deksel op en neer. De deksel heeft een lagerbus waarin de zuigerstang zich verplaatst. De lagerbus heeft een stanggeleiding uit speciaal behandeld brons of kunststof. De stangpakking fungeert als afdichting en een schraapring dient om stofdelen af te weren die tegen de zuigerstang aanplakken.

Cilinders en machines kunnen beschadigen wanneer zuigers met grote snelheden tegen de eindflens aanbotsen. Het is daarom raadzaam om een zuiger af te remmen bij het naderen van zijn eindpunt. Er kan daarvoor gebruik worden gemaakt van een pneumatische buffering. De pneumatische buffering zorgt ervoor dat de snelheid van de cilinder op het eind van de slag wordt afgeremd. 

Hieronder ziet u een aantal pneumatische symbolen van een dubbelwerkende cilinder.

             Dubbelwerkende cilinder

           Dubbelwerkende cilinder vaste buffering

             Dubbelwerkende cilinder vaste buffering en magneet

              Dubbelwerkende cilinder verstelbare buffering en magneet

Dubbelwerkende cilinder vaste buffering en doorlopende zuigerstang

              Dubbelwerkende cilinder met geleiding

                  Dubbelwerkende cilinder vaste buffering en dubbele zuigerstang

Op de pagina van pneumatische cilinders vind u meer informatie over de dubbelwerkende cilinder. 

Wenst u meer advies over een pneumatische enkelwerkende of dubbelwerkende cilinder? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.